2018. november 2-án 19:00 órakor a Zeneakadémia Nagytermében csendül fel Brahms Német requiemje. A szólisták Horti Lilla (szoprán) és Szegedi Csaba (bariton) lesznek, a MÁV Szimfonikus Zenekart és a Kodály Kórus Debrecent Sztanyiszlav Kocsanovszkij vezényli. A koncertet élőben közvetíti a Bartók Rádió.
Az alábbiakban az est karmesterével készült interjúnkat olvashatják.
Sztanyiszlav Kocsanovszkij [Fotó: Daniil Rabovsky]
Mesélnél kicsit az eddigi magyarországi élményeidről?
Hogyne! Háromszor jártam eddig az országban: kétszer az Óbudai Danubia Zenekarral koncerteztem (2016-ban és 2018-ban), a kettő között pedig Ligeti Requiemjét és Kodály Psalmus Hungaricusát próbáltam a Nemzeti Énekkarral és kiváló szólistákkal. Minden ittlétemre szívesen emlékszem vissza. Budapest számomra első látásra szerelem volt! Az összes estémet a városban kószálva töltöttem. Az egyik kedvenc sétacélpontom a Duna melletti villamosvonal lett, a pesti oldalon.
A MÁV Szimfonikus Zenekarral pedig ez lesz az első együttműködésed.
Így van, és már nagyon várom! Tavaly kaptam a kedves megkeresést, és ezzel együtt a javaslatot, hogy Brahms Német requiemjét adjuk elő. Be kell vallanom, hogy a mű a kívánságlistám legelején állt amúgy is, ezért külön boldog vagyok, hogy vezényelhetem! Bár kórusban megannyiszor énekeltem már egészen gyerekkoromtól kezdve, ez most számomra is egy „első” lesz – dirigensként, Budapesten.
Ha három szóval kellene jellemezned Brahms Requiemjét, mik lennének azok?
Hit, remény, szerelem...
És több szóval?
Szerintem érdekes tudni, hogy:
- A Német requiem volt Brahms első igazi nagy sikere.
- Semelyik másik művének komponálása nem tartott ennyire hosszú ideig. (Tíz év alatt készült el.)
- Nemcsak a megírása tartott sokáig – maga a mű is hosszúra sikeredett, ez munkásságának leghosszabb darabja.
- Brahms maga választott szövegéül idézeteket a Lutheránus Bibliából, ám egyik kiválasztott részlet sem tartalmazza Jézus nevét. (Ő maga ateista volt. Bár megpróbált hinni Istenben, egyszerűen képtelen volt rá.)
Hasonlítható a mű bármely másik, ismertebb requiemhez?
Brahms az egyik olyan zeneszerző, akit véletlenül sem lehet összekeverni mással. A zenei nyelvezete teljesen egyedülálló, és csakis hozzá tartozik.
Milyen szemlélettel fogod vezetni a próbákat?
Szerintem Brahms összes művét kamarazeneként kell értelmezni és előadni, még akkor is, mikor teljes, nagy létszámú zenekart és kórust használt. Minden résztvevő előadónak éreznie kell az összefonódást, a kamarazenei szellemet. És ez nem könnyű. Ezt az irányt igyekszem majd segíteni, és kreálni egy nagy, kerek egészet!
Sok szeretettel várok mindenkit a koncertre, felejthetetlen élményben lesz részük!
Készítette, szerkesztette: Hörömpöli Anna