A MÁV Szimfonikusok mindennapjai

A MÁV Szimfonikusok mindennapjai

Zene, esztétika, sakk, utazás

Interjú Szőcs Kristóf zongoraművésszel, február 15-i koncertünk szólistájával

2020. február 11. - MÁV Szimfonikus Zenekar

2020. február 15-én, szombaton 11 órakor az Olasz Kultúritézetben hallgathatják meg Szőcs Kristóf előadásában Bartók Béla 3. zongoraversenyét. Az interjúban Hörömpöli Anna kérdezte a fiatal zongoraművészt a koncertről, tanulmányokról és szabadidőről.

szocs_kristof.jpg

Szőcs Kristóf [Fotó: n/a]

Mikor játszottad először Bartók III. zongoraversenyét?

Ezt a zongoraversenyt kifejezetten erre a felkérésre tanultam meg. Ősszel, szeptemberben kezdtem el rajta dolgozni. „Szerencsére” a zongoraversenyei közül ez a legkönnyebb, technikailag kisebb kihívást jelent, mint az első kettő. Ugyanakkor – ami érdekes és Bartóknál viszonylag egyedülálló – ez egy nagyon sajátos, szinte neoklasszicista darab. Rengeteg olyan mozarti elem van benne, amit más darabjaiban nem lehet ilyen mértékben felfedezni. Ez ugyan egy kései szerzeménye, mégis meglehetősen tonális.

Játszottad már Bartók többi zongoraversenyét?

Nem, ez az első, amit színpadra vihetek. Természetesen a szólódarabjai közül sokat játszottam és nagyon szeretem is őket. Ehhez mérten igyekszem gyakran műsorra tűzni a műveit. A zongoristák számára eleve adott, hogy a magyar szerzők közül Liszt és Bartók műveit játsszák a leggyakrabban. Én is így tettem a tanulmányaim során, nincsen ebben semmi meglepő.

Zenekarral milyen gyakran van lehetőséged fellépni?

Kolozsvári vagyok, ott több alkalommal léptem fel szimfonikus zenekarral, illetve a Kolozsvári Magyar Opera zenekara is kísért. Haydn Divertimentókat, valamint egy Vermesy Péter zongoraversenyt játszottam velük.

Hol tartasz most a tanulmányaidban?

A Doktori Iskolát végzem a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen. A BA diplomámat itthon szereztem meg, Kemenes Andrásnál tanultam. A mestertanulmányaimat Bázelben végeztem, ahol Claudio Martinez Mehner volt a tanárom. Ezt követően egy év kihagyás után felvételiztem a Doktori Iskolába, amit szeptemberben kezdtem el.

Miért döntöttél úgy, hogy doktori képzés keretein belül folytatod a tanulmányaidat?

Ez egy pedagógiai fokozat. Akkor van rá szüksége az embernek, ha szeretne bármikor felsőoktatásban tanítani. Nevében ez egy művészi diploma, de nagyobb részt tudományos dolgokkal foglalkozunk. Folyamatosan zenélünk is, de ebben sokkal inkább magunkra vagyunk hagyva, mint a korábbi fokokon. Aminek megvan a jó oldala is – mondja mosolyogva.

A külföldi tanulmányaid után miért Budapesten csinálod meg ezt a képzést?

Mindenképpen szerettem volna Pesten maradni. Nagyon szeretem ezt a várost. Nem is néztem utána, hol léteznek máshol doktori képzések, hiszen biztos voltam benne, hogy ezt legkönnyebben az anyanyelvemen fogom tudni elvégezni.

Milyen zenei projektet valósítanál meg, amire eddig még nem kerítettél sort?

Eddig javarészt kamarakoncertjeim és szólóestjeim voltak, amiket többnyire én szerveztem. A jövőben az élő koncertek mellett szeretnék felvenni dolgokat. Nem stúdió jelleggel – tehát nem nagyon kimunkált, megvágott felvételekre gondolok, hanem inkább koncertjellegű kamara- és szólóelőadásokra. Szeretném kialakítani az internetes jelenlétemet a videómegosztó oldalakon. Ahányszor koncertet szervezek, rengeteg ismerősöm érdeklődik. Aztán vagy nem férnek be az adott helyszínre, vagy sokan nem érnek rá eljönni. Szeretném, hogy több emberhez eljuthasson a munkám, hogy többen megismerjenek. Jól jönnének azok a visszajelzések is, amiket teljesen idegen helyekről kaphatnék.

A tanulmányaid mennyire kötik le az idődet?

Szerencsére nem túlságosan. Persze vannak feladataim, nem panaszkodom. De bőven van időm gyakorlásra is.

És még mire?

A Doktori Iskola keretein belül lehetőségem van vendéghallgatóként kurzusokat felvenni az ELTE Bölcsészettudományi Karán. Így párhuzamosan esztétikát tanulok, ami mindig nagyon érdekelt. Úgy érzem, erre tényleg van időm a hangversenyekre való gyakorlás mellett. Az utóbbi egy évben kb. 400 percnyi anyagot játszottam koncerten, amit elég soknak tartok.

Mi a kutatási területed?

Schubert kései műveivel kezdtem el foglalkozni. Schubert dalirodalma nagyon feldolgozott témakör már, mint ahogy az is, hogy a hangszeres műveiben mennyire jelenik meg saját dalművészete. Felismerjük azokat az elemeket a dalaiból, amiket egyéb műveiben is felhasznál. Nem ismerjük viszont túlságosan az operáit. Schubert rengeteg operát írt, mondhatni, hogy legalább annyira volt operaszerző, mint bármi más. Ezeket a műveket nem nagyon játsszák, pedig különlegesek és nagyon „mások”: olaszos jellegűek a németes stílusú dalokhoz képest. Ami érdekes, hogy a hangszeres zenéjében legalább annyira megjelenik az operazenéje, mint amennyire a dalai. Ez a terület viszont kevéssé van feltérképezve. Emiatt is szeretnék azzal foglalkozni, hogy az operazenéje és a hangszeres zenéje, vagyis kifejezetten a kései zongoraművei milyen összefüggéseket mutatnak.

A zenén és a kutatáson kívül mivel foglalkozol szívesen?

Szeretek utazni, de ezt nem tartom hobbinak. Nem utazom annyit, mint amennyire kíváncsi lennék a világra. Nagyon szeretek sakkozni, talán azzal töltöm a legtöbb szabadidőmet.

 

Hörömpöli Anna

A bejegyzés trackback címe:

https://mavzenekar.blog.hu/api/trackback/id/tr1215469712

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása